بر اساس رزومه یکی از کارمندان سابق شرکت اسکوئر انیکس، مایکروسافت صد میلیون دلار به استودیو Eidos-Montréal برای قرارداد بازی Rise Of The Tomb Raider پرداخت کردهاست. این بازی برای مدتی در انحصار پلتفرمهای مایکروسافت بود.
در حال حاضر شرایط به نحوی است که به نظر میرسد اسکوئر انیکس برای مدتی مجموعه توم ریدر ریدر را کنار خواهد گذشت. طی اواخر نسل هفتم و هشتم کنسولهای بازی، ناشر این مجموعه را با عرضه یک سهگانه ریبوت کرد و بعدا مسئولان شرکت اشاره کردند در آینده قصد دارند با ساخت چند نسخه گذشته و حال مجموعه را به یکدیگر متصل کنند. بازیهای Rise of the Tomb Raider ،Tomb Raider و Shadow of the Tomb Raider عموما با استقبال منتقدان و مخاطبان مواحه شدند، هر جند که طرفداران قدیمی انتقادات فراوانی را به بازی وارد میکردند. در میان نسخه دوم این سهگانه، Rise Of The Tomb Raider کمی حاشیه ساز بود. این بازی به مدت یک سال در انحصار برند ایکس باکس بود و این در حالی است که این مجموعه همیشه به همکاری با پلی استیشن و مولتی پلتفرم بودن شناخته میشود.
دلیل این امر چه بود؟ آقای فابیان روسینی (Fabien Rossini) مدیر سابق بخش محصولات استودیو Eidos-Montréal و سرپرست تیم توسعه شرکت اخیرا رزومه خود را در وبسایت LinkIn آپدیت کردهاست. در بخشی از این رزومه آقای روسینی مدعی شده به لطف مذاکرات موفق او شرکت توانسته با مایکروسافت قراردادی به ارزش صد میلیون دلار برای انحصاری بودن Rise Of The Tomb Raider امضا کند.
هنوز شاهد هیچ واکنش رسمیای از سوی دو شرکت در این باره نبودهایم و احتمالا هیچگاه نیز نخواهیم بود. شرکتهای فعال در صنعت گیم معمولا نسبت به بندهای قراردادهای خود بسیار محافظه کار هستند و تنها در صورتی که پای شکایت رسمی و قانون در میان باشد، اقدام به انتشار آن میکنند. شاید این موضوع که آقای روسینی این پست خود را پاک کرده نشان دهنده این باشد که متوجه شده کار وی غیر قانونی بودهاست.