طرفداران سری بازی FIFA حتما از این خبر دارند که مذاکرات الکترونیک آرتز با فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) به بن بست خورده است و این احتمال وجود دارد که نام این فرانچایز تغییر کند. فیفا اعلام کرده که باور دارد بازیهای ویدئو فوتبال و ورزشهای الکترونیک باید فراتر از اینکه یک کمپانی کنترل تمامی حقوق آن را در اختیار داشته باشد، تکامل پیدا کنند. هفته پیش بود که نیویورک تایمز اعلام کرد که الکترونیک آرتز به دنبال تغییر نام فرانچایز FIFA است و مذاکرات آنها با فدراسیون بین المللی فوتبال به مشکل خورده است.
بنابر گزارش سایت Eurogamer.net، این فدراسیون از EA میخواهد که هر چهار سال، یک میلیارد دلار به آنها پول پرداخت کند. از طرف دیگر الکترونیک آرتز میخواهد از لایسنس فیفا استفاده کند تا در بازارهای دیگر مثل مسابقات بازیهای ویدئویی و NFTها درآمد بیشتری کسب کند. فساد فدراسیون بین المللی فوتبال بر هیچ طرفداری از این ورزش پوشیده نیست، اما این سازمان اکنون دست بالا را گرفته و به فکر رقابتِ سالم در این زمینه است. شما میتوانید بیانیه این فدراسیون را در زیر بخوانید:
شرکتهای فناوری و تلفن همراه در حال حاضر به طور فعال رقابت میکنند تا با فیفا، پلتفرمهای آن و مسابقات جهانی آن ارتباط داشته باشند. در نتیجه، فیفا با شرکتهای مختلفی از صنعت، از جمله توسعه دهندگان، سرمایه گذاران و تحلیلگران در ارتباط است تا برنامه بلندمدتی برای بخش بازی، ورزش الکترونیک و سرگرمیهای تعاملی ایجاد کند. این بحثها به ارائه طیف وسیعی از گروههای مناسب با تواناییهای خاص برای شکل گیری بهترین تجربیات کمک میکنند.
ویدئو گیم و ورزش الکترونیک سریعترین رشد رسانهای را روی کره زمین دارند و انواع جدید و متنوعی از بازیها مختلف به طور مداوم عرضه میشوند. بنابراین برای فیفا و ذینفعان آن بسیار مهم است که همه فرصتها را برای طرفداران فوتبال و بازی در آینده به حداکثر برسانند. فیفا همچنین وظیفه دارد از ۲۱۱ انجمن اعضای خود برای استفاده کامل از فرصتهایی که در سالهای اخیر ایجاد شده، حمایت کند. به عنوان بخشی از این استراتژی، فیفا متعهد است که به برگزاری مسابقات eSports مبتنی بر مهارت زیر چتر ساختار رقابتی و نام تجاری FIFAe ادامه دهد. الکترونیک آرتز از طرف دیگر توانسته قرارداد خود با فدراسیون بین المللی اتحادیههای حرفهای فوتبالیستها (FIFPRO) را تمدید کند. از این رو EA میتواند از نام و چهره هزاران بازیکنِ تحت پوشش FIFPRO و لیگهایی مانند لیگ قهرمانان اروپا، کوپا لیبرتادورس، لیگ برتر انگلستان، بوندسلیگا و لالیگا استفاده کند. شایعات همچنین به این اشاره دارند که این کمپانی نام EA Sports FC را برای ادامه کار این مجموعه انتخاب کرده است. از این رو به نظر میرسد FIFA 22 آخرین بازی از این سری خواهد بود که با این نام عرضه میشود. FIFA 22 به تازگی وارد بازار شده و مثل هرسال توانسته فروش بسیار خوبی را نیز تجربه کند. این بازی در فاصله کمی پس از عرضه به ٩ میلیون بازیکن دست پیدا کرده است.