طبق جدیدترین اخبار بازی، نشریهی فامیتسو گزارش داده است که در طول هفتهی منتهی به ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر)، ۲۹۲۰ واحد ایکس باکس سری اس و ۵۲۷ واحد ایکس باکس سری ایکس در ژاپن فروخته شد. این یعنی تعداد کل ایکس باکسهای نسل نهمی فروخته شده در ژاپن به ۱۰۲۵۹۱ واحد رسیده است که از این تعداد ۶۴۲۸۴ واحد آن مربوطبه ایکس باکس سری ایکس و ۳۸۳۰۷ واحد مربوطبه ایکس باکس سری اس میشود.
براساس آمار سایت Game Data Library، برای ایکس باکس وان ۲۲۰ هفته (معادل ۴.۵ سال) طول کشید تا بالاخره در نوامبر ۲۰۱۸ بتواند به فروش ۱۰۰ هزار واحدی در ژاپن برسد. این در حالی است که ایکس باکس سری ایکس و سری اس این راه را در کمتر از یک سال پیمودهاند و همین نشان میدهد که محبوبیت کنسولهای مایکروسافت در ژاپن بیشتر از قبل شده است. نکتهی مهمتر این است که میزان فروش ایکس باکس وان در ژاپن در طول عمر این کنسول تقریبا ۱۱۵ هزار واحد بوده است و ایکس باکس سری ایکس و سری اس احتمالا در یک سال به این میزان فروش خواهند رسید.
با وجود عملکرد تجاری بهتر ایکس باکس سری ایکس و سری اس نسبت به کنسولهای پیشین ایکس باکس، مایکروسافت هنوز هم سهم بسیار ناچیزی را از بازار کنسولها در ژاپن در اختیار دارد. برای مثال، سونی، رقیب دیرینهی مایکروسافت که یک شرکت بومی محسوب میشود، تاکنون بیش از ۱.۲ میلیون واحد پلی استیشن 5 در ژاپن فروخته است. البته درکل ایکس باکس هیچوقت مورد استقبال ژاپنیها قرار نگرفته است و باتوجهبه این میتوان گفت که میزان فروش کنسولهای نسل نهمی ایکس باکس در ژاپن یک موفقیت برای مایکروسافت محسوب میشود.
مایکروسافت البته اقداماتی را در نسل جدید کنسولها انجام داده است که بتواند جایگاه خود را در بازار ژاپن ارتقا دهد. آنها برای مثال ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس را همزمان با دیگر کشور در ژاپن عرضه کردند. این در حالی است که ایکس باکس وان یک سال پس از عرضهی جهانی بهدست خریداران ژاپنی رسید. فیل اسپنسر در این خصوص گفت که قصد دارد ارائهی خدمات را به مشتریهای ژاپنی در این نسل بهبود دهد. مایکروسافت همچنین اخیرا اعلام کرد که رابطهی خود را با بازیسازان مستقل در ژاپن تقویت کرده است و اینکه این دسته از توسعهدهندگان بیش از هر زمان دیگری از کیت توسعهی ایکس باکس استفاده میکنند.
علاوهبراینها، ایکس باکس پس از خریداری زنیمکس، بتسدا و زیرمجموعههای آن، صاحب استودیوی ژاپنی Tango Gameworks هم شد و اسپنسر آن زمان گفت که خریداری این استودیو «قدم مهمی» در راستای تحقق اهداف بلندپروازانهی ایکس باکس در ژاپن است. البته بهنظر میرسد که مایکروسافت تازه اول راه خریداری استودیوهای ژاپنی است؛ چراکه طبق گزارش سال گذشتهی بلومبرگ، ایکس باکس در حال مذاکره با چند استودیوی کوچک و بزرگ ژاپنی برای خرید آنها است. حتی فیل اسپنسر نیز در موقعیتهای مختلف از تمایل خود برای خرید استودیوهای آسیایی و بهویژه ژاپنی سخن گفته بود.